zakazenia.org.pl

  

 
3/2016 

 

 

 

 

 
 

 

 
 
Czy czyta³ Pan/Pani najnowszy numer Zaka¿eñ?
Poka¿ wyniki
 

 

suplement jabÅ‚kowski  

 

 
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 

 

 
 
 
 
2/2012


Analiza racjonalizacyjna leczenia przewlek³ego wirusowego zapalenia w±troby typu B po wprowadzeniu zmodyfikowanego programu lekowego w Polsce



Rationalization analysis for the therapy of chronic hepatitis B within modified drug therapeutic program in Poland

mgr Katarzyna Adamczyk

lek. med. Ewa Borek

dr n. ekon. Katarzyna Kolasa

Streszczenie

Ustawa refundacyjna z 12 maja 2011 roku (Dz. U. z 2011 r., nr 122, poz. 696) nak³ada na sk³adaj±cych wniosek o objêcie refundacj± i ustalenie urzêdowej ceny zbytu lub podwy¿szenie urzêdowej ceny zbytu wnioskowanej technologii obowi±zek przedstawienia analizy racjonalizacyjnej. Analiza ta powinna zawieraæ rozwi±zania maj±ce spowodowaæ uwolnienie ¶rodków publicznych w wysoko¶ci co najmniej odpowiadaj±cej zak³adanemu wzrostowi kosztów refundacji danej terapii. Zmiana programu leczenia przewlek³ego wirusowego zapalenia w±troby typu B w Polsce, polegaj±ca na dostosowaniu programu do wytycznych Polskiej Grupy Ekspertów HBV oraz do standardów europejskich (European Association for the Study of Liver – EASL) przez poprawê dostêpno¶ci do nowoczesnych analogów nukleotydowych/nukleozydowych niewywo³uj±cych zjawiska oporno¶ci, nie bêdzie siê wi±za³a z istotnym zwiêkszeniem kosztów leczenia przewlek³ego wirusowego zapalenia w±troby typu B dla p³atnika publicznego w Polsce. Niniejsz± analizê przygotowano dla p³atnika publicznego NFZ; ma ona u³atwiaæ podejmowanie decyzji w sprawie modyfikacji obecnie obowi±zuj±cego programu terapeutycznego leczenia przewlek³ego wzw B w Polsce. Perspektywa analizy jest perspektyw± p³atnika. Horyzont czasowy analizy wynosi 48 tygodni. Porównano obecny scenariusz terapeutyczny, obejmuj±cy kryteria w³±czenia do realizowanego w pierwszej po³owie 2012 roku programu terapeutycznego leczenia wzw B w Polsce, z nowym schematem, okre¶laj±cym zu¿ycie leków zgodne ze standardami EASL oraz Polskiej Grupy Ekspertów HBV. Oszacowan± na podstawie raportów zachorowañ populacjê pacjentów z przewlek³ym wzw B, obejmuj±c± 4210 osób, podzielono na dwie linie leczenia (I i II rzut) w proporcji odpowiednio 56% do 44%, tj. 2358 i 1852 pacjentów w schemacie obecnym i odpowiednio 70% do 30%, tj. 2947 i 1263 pacjentów w schemacie nowym, a nastêpnie pogrupowano wed³ug zu¿ycia poszczególnych leków. Porównano: 1) koszty leków stosowanych w leczeniu przewlek³ego wirusowego zapalenia w±troby typu B; 2) koszty ich podania; 3) koszty diagnostyki dla populacji pacjentów leczonych przez 48 tygodni. Koszty przedstawiono w dwóch horyzontach czasowych: jednego i trzech cykli leczenia. Uzyskany ca³kowity koszt terapii I rzutu w schemacie obecnym wynosi 47,4 mln z³, z czego 37,1 mln z³ stanowi± koszty zakupu produktów leczniczych a 10,3 mln z³ koszty serwisu medycznego: diagnostyki i podania interferonu. W schemacie nowym ca³kowity koszt terapii I rzutu wynosi 65,2 mln z³, z czego 56,5 mln z³ stanow± koszty zakupu produktów leczniczych a 8,6 mln z³ koszty serwisu medycznego. Uzyskany ca³kowity koszt terapii II rzutu w schemacie obecnym wynosi 41,8 mln z³, z czego 36,9 mln z³ stanowi± koszty zakupu produktów leczniczych a 5 mln z³ koszty serwisu medycznego: diagnostyki i podania interferonu, natomiast w schemacie nowym ca³kowity koszt terapii II rzutu wynosi 24,4 mln z³, z czego 21,2 mln z³ stanowi± koszty zakupu produktów leczniczych a 3,1 mln z³ koszty serwisu medycznego. Wed³ug nowego schematu wydatki p³atnika publicznego na terapiê I rzutu wynios± ³±cznie 65,2 mln z³ i bêd± wy¿sze o 17,8 mln z³ w stosunku do wydatków obecnych. Wydatki p³atnika publicznego w schemacie nowym na terapiê II rzutu wynios± ³±cznie 24,4 mln z³ i bêd± ni¿sze o 17,5 mln z³ od wydatków obecnych. Wydatki p³atnika publicznego w schemacie nowym na terapiê obu rzutów wynios± ³±cznie 89,5 mln z³ przy 89,2 mln pln wydawanych na terapiê przewlek³ego wirusowego zapalenia w±troby typu B obecnie. Zmiana programu terapeutycznego bêdzie siê wi±za³a z nieznacznym wzrostem wydatków bud¿etu o 0,3 mln z³ w porównaniu ze stanem obecnym. Wprowadzenie nowego schematu terapeutycznego na wzór stosowanych w krajach UE, dopuszczaj±cych stosowanie w I linii leczenia leków doustnych o niskim potencjale wywo³ywania oporno¶ci, nieznacznie zwiêkszy wydatki p³atnika dla tej samej populacji (4210 pacjentów) leczonej przez 48 tygodni. Zmiana programu terapeutycznego leczenia przewlek³ego wirusowego zapalenia w±troby typu B, polegaj±ca na dostosowaniu programu do polskich wytycznych i do standardów europejskich przez zwiêkszenie dostêpno¶ci pacjentów do analogów nukleotydów/nukleozydów nie wywo³uj±cych zjawiska oporno¶ci na leczenie w I rzucie, spowoduje niewielki wzrost wydatków w systemie ochrony zdrowia w wysoko¶ci 0,3 mln z³, co stanowi ok. 0,3% ca³kowitych wydatków NFZ na leczenie przewlek³ego wzw B.

Summary

The Reimbursement Law of 12 May 2011 (Journal of Laws 2011 No. 122, item 969/Dz. U. 2011 nr 122, poz. 969) imposes an obligation on petitioners to present their rationalisation analysis when filing motions for reimbursement, for setting an official sales price or for increasing the official sales price of the technology included in the petition. The aim of the rationalisation analysis is to present solutions which would lead to a release of public funds in the amount equal to at least the presumed increase of reimbursement costs of a given therapy. Changes in the therapeutic program for chronic hepatitis B (HBV) treatment in Poland, consisting in adjustments of the program to Polish HBV Experts Group guidelines and to European Association for the Study of Liver standards by improving the availability of modern nucleotide/nucleoside analogues not causing resistance, will not be connected with increased costs of treatment of chronic hepatitis B for the national payer NHF. The population of patients (4210 subjects) estimated on the basis of incidence reports was divided into two treatment lines – first- and second-line treatment, with 56% and 44% (respectively), i.e. 2358 and 1852 patients in the current regime and with 70% and 30% (respectively), i.e. 2947 and 1263 patients in the new regime. Next, the population was structured according to the use of particular medicines. The following was compared: costs of medicines used in the treatment of chronic infection with hepatitis B virus, 2) costs of their administration, 3) costs of diagnostics for the population of patients treated for 48 weeks. The costs were presented in two time horizons – one and three treatment cycles. The obtained total cost of the I-line treatment in the current regime was 47.4 million zlotys, including 37.1 million zlotys of costs of medicinal products and 10.3 million zlotys of costs of medical services: diagnostics, administration of interferon. In the new regime, the total cost of the I-line therapy was 65.2 million zlotys, including 56,5 million zlotys of costs of medicinal products and 8.6 million zlotys of costs of medical services. The obtained total cost of the II-line therapy in the current regime was 41.8 million zlotys, including 36.9 million zlotys of costs of medicinal products and 5 million zlotys of costs of medical services: diagnostics and administration of interferon. In the new regime, the total cost of the II-line therapy was 24.4 million zlotys, including 21.2 million zlotys of costs of medicinal products and 3.1 million zlotys of costs of medical services. The expenditures of the public payer in the new regime for the I-line therapy will amount to 65.2 million zlotys in total and they will be higher by 17.8 million zlotys as compared to present expenditures. The expenditures of the public payer in the new regime for the II-line therapy amount to 24.4 million zlotys in total and they will decrease by 17.5 million zlotys as compared to the present expenditures. The expenditures of the public payer in the new regime for the therapy of both lines will amount to 89.5 million zlotys in total, with 89.2 million zlotys spent currently for the treatment of chronic infection with hepatitis B virus. The change in the therapeutic program will marginally increase budget expenditure by 0.3 million zlotys as compared to the present situation. Introduction of a new therapeutic regime, on the pattern of regimes used in EU countries, admitting the use of oral medicines with a low potential for evoking resistance in the I-line treatment will increase the expenditures of the payer for the same population (4210 patients) treated for 48 weeks. The change in the therapeutic program of chronic HBV infection treatment, consisting in adjustments of the program to Polish guidelines and to world standards by improving patients’ access to modern nucleotide/nucleoside analogues not causing resistance to the I-line treatment, will generate a little increase of budget expenditure of 0.3 million zlotys (approx. 0,3% of total expenditures of National Health Fund for chronic HBV infection).

S³owa kluczowe/Key words

analiza racjonalizacyjna ➧ przewlek³e wirusowe zapalenie w±troby typu B ➧ analogi nukleotydowe ➧ analogi nukleozydowe ➧ program terapeutyczny ➧ koszty ➧ refundacja

rationalization analysis ➧ chronic hepatitis B ➧ nucleotide analogues ➧ nucleoside analogues ➧ therapeutic program ➧ costs ➧ reimbursement



Ca³y artyku³ mo¿esz odnale¼æ w czasopi¶mie. Zapraszamy do prenumeraty.


 
 
 

 

 

 
Sitemap